Wat is Affiliate Marketing?
Bij Affiliate Marketing plaats een affiliate (website eigenaar) promotiemateriaal van een adverteerder online. De affiliate ontvangt geld van de adverteerder, wanneer websitebezoekers een product of dienst afnemen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, gegevens achterlaten of enkel een bezoek brengen aan de website van de adverteerder. Affiliate Marketing kan lucratief zijn voor websites met veel bezoekers.
De voordelen van Affiliate Marketing
Affiliate Marketing heeft voor de adverteerder als voordeel, dat deze enkel betaald voor resultaat. Deze vorm van marketing wordt Performance Based Marketing genoemd. Affiliate Marketing is gericht op het behalen van een Return On Investment. De resultaten van een affiliate marketing campagne zijn meetbaar. Daarbij heeft een adverteerder inzicht in het bereik, het aantal bezoekers, het aantal prospects en het aantal verkopen die de campagne heeft gerealiseerd.
Beloningsmodellen
Hieronder zijn de verschillende beloningsmodellen weergegeven:
Cost per Click
Cost Per Click kan worden afgekort als CPC. Bij dit beloningsmodel ontvangt de affiliate een kleine vergoeding voor iedere bezoeker die wordt doorgestuurd naar de website van de adverteerder. Met Cost Per Click Advertising kunnen adverteerders in korte tijd grote hoeveelheden websites bezoeken realiseren. Dit beloningsmodel maakt het de adverteerder mogelijk het online bereik aanzienlijk te vergroten. Bij Google Adsense wordt gebruik gemaakt van het beloningsmodel Cost Per Click.
Cost Per Lead
Cost Per Lead kan worden afgekort als CPL. Bij dit beloningsmodel krijgt de affiliate een vergoeding, wanneer een websitebezoeker persoonsgegevens achterlaat op de website van de adverteerder. Doordat de bezoeker persoonsgegevens achterlaat, is het een potentiële klant voor de adverteerder. Deze potentiële klant wordt een lead genoemd. Naast het achterlaten van gegevens kan de websitebezoeker een informatieaanvraag doen, of zich inschrijven voor de nieuwsbrief van de adverteerder.
Cost Per Sale
Cost Per Sale kan worden afgekort als CPS. Bij dit beloningsmodel wordt de affiliate betaald, wanneer een websitebezoeker via de affiliate overgaat tot een transactie (sales) bij de adverteerder.
Cost Per Mile
Cost Per Mile kan worden afgekort als CPM. Bij dit beloningsmodel wordt de affiliate betaald voor het tonen van een advertentie (banner). Daarbij betaald de adverteerder de affiliate een vergoeding per (bijvoorbeeld) 1.000 vertoningen.
Affiliate netwerken
Om gebruik te maken van Affiliate Marketing, kan een adverteerder en website eigenaar zich aanmelden bij een affiliate netwerk. Een affiliate netwerk is een intermediair tussen beide partijen. De voornaamste taken van een affiliate netwerk is het verzorgen van conversiematching en het toewijzen en betalen van de commissie aan affiliates. Dankzij een affiliate netwerk hebben affiliates toegang tot vele adverteerders, zodat zij deze niet zelf hoeven te zoeken. Andersom hebben adverteerders de beschikking over een netwerk met vele website eigenaren.
Populaire affiliate netwerken
Hieronder zijn enkele populaire affiliate netwerken weergegeven:
- Zanox
- Daisycon
- TradeTracker
- Affiliate4You
- Affilinet